Zdroj: https://vodni.skauting.cz/hkvs-hlasi/severka-je-na-prodej • Vydáno: 11.8.2017 11:42 • Autor: Jakub Axman
HKVS nabízí k prodeji otevřenou expediční plachetnici Severka. Loď je dlouhou 5,2 m a s 13 m2 plachet pro 4 osoby za symbolickou cenu.
HKVS nabízí otevřenou expediční plachetnici dlouhou 5,2 m a s 13 m2 plachet pro 4 osoby za 20 000Kč, nebo nejvyšší nabídce. Své nabídky zasílejte do 20. září. Následně bude cena mezi zájemci krátce licitována a loď ideálně k 15. říjnu 2017 převedena na nového majitele.
Náklady na stavbu včetně vývoje byly 135 000 Kč. Loď má zanedbanou údržbu z posledních 4 let, a proto bude vyžadovat z počátku aktivní přístup nového majitele. Součástí nabízené plachetnice je základní sada plachet a manipulační vozík. Dále je k ní možno zakoupit také nový silniční přepravní vozík za 20 000 Kč.
Zkušenost s lodí z roku 2015: https://vodni.skauting.cz/hkvs-hlasi/severka
Jedná se originál Severky, který sloužil jako model pro sejmutí kopyta. Nezávisle na této nabídce je také možné si postavit vlastní novou Severku orientačně s tímto rozpočtem:
Celková cena sportovně ustrojené lodi je tedy 193 tis. Kč (tolerance 10%, kalkulováno v roce 2012). Kalkulace se vztahuje k okruhové verzi, ale je možné postavit i loď s kajutou.
O informace si pište a nabídky zasílejte na hospodar@hkvs.cz a nebo volejte Hvězdářovi na tel. 603 965 184
Délka |
5,275 m |
Délka na úrovni vodorysky |
4,675 m |
Šířka |
1,848 m |
Výška plavidla nad hladinou včetně takeláže |
6,981 m |
Volný bok |
0,502 m |
Hmotnost |
250 kg |
Obsaditelnost |
4 osoby |
Ponor bez ploutve a kormidla |
0,160 m |
Ponor s ploutví |
1,041 m |
Plocha hlavní plachty |
8,31 m2 |
Plocha kosatky |
5,18 m2 |
Plocha plachet základního oplachtění celkem |
13,49 m2 |
Největší možná plocha plachet celkem |
18 m2 |
Na dubovém kýlu, který na přídi přechází v přední vaz, jsou přilepena žebra z 12 mm gabonové překližky a zrcadlo. Spojené třemi uotorovými latěmi z rezonančního smrku (nutnými pro vytvoření oblé outorové křivky). Dále jsou žebra spojena jasanovou bortovou latí a smrkovými podélnými latěmi. Do kýlu je mezi žebra vlepena ploutvová skříň z gabonové překližky tloušťky 10 mm. Celá tato konstrukce je potažena obšívkou ze 4mm gabonové překližky. Síla překližky na obšívku byla zvolena v takové tloušťce, aby bylo možné ji ohýbat v několika rovinách. Tudíž Severka není čistě šarpiového tvaru, ale má zaoblené plochy v podélném i příčném směru. Tento celek byl olaminován třemi vrstvami o celkové gramáži cca 600 g/m2 laminačním epoxidem. Celá loď sloužila především pro zhotovení velmi kvalitních otisků kopyta pro laminátovou stavbu. Tomu byla podřízena i další povrchová úprava. Loď byla vytmelena a nastříkána topcoatem.
Vnitřní podlážka, komory a paluba je z gabonové překližky 6 a 8 mm, palubníky jsou jasanové. Kokpit je vylaminován, aby tvořil nepropustnou vanu. Plavidlo je vybaveno záďovou komorou, 2 + 2 bočními komorami s inspekčními otvory a příďovým kolizním prostorem. Výtlak příďového prostoru je 0,085 m3, výtlak bočních komor je celkem 0,460 m3. Plavidlo je vybaveno vyvazovacím místem na přídi a dvěma na zádi.
Kormidlo je dřevěné, sklopné vyrobené z voděodolné březové překližky. Ploutev tvoří dutý ocelový svařenec o tloušťce 12 mm, sklopný na otočném čepu. Stěžeň a ráhno jsou v základní verzi dřevěné, z oddenkových smrkových lamel. Stěžeň je vyztužen sálingovými a podsálingovými vanty v 70% výšky. Pevné lanoví je zhotoveno z nerezového pleteného ocelového lana minimálního průměru 4 mm.
Vrcholové šalupové oplachtění je z dakronové plachtoviny. Parametry plachet – 10% vydutí v 50 % profilu, klasický střih s 2/5 umístěním kosatky. Hlavní plachta umožňuje, zmenšení plochy pomcí refovacích tkanic. Současnou plochu plachet lze trvale zmenšit tak, aby loď nepodléhala povinné evidenci v Rejstříku malých plavidel, tj. na 12 m2.
Z pohledu vlastního projektu plovoucí model splnil svou úlohu dokončením dokumentace (v roce 2016). V červnu 2016 byl stav plavidla detailně prověřen a také otestován na Lipně. Výstupem je podrobný soupis nutných oprav a doporučení k tomu, jak loď dostat do 100% kondice:
Pro všechny výše uvedené práce může HKVS zajistit odborné konzultace i kvalifikovaný dozor při realizaci.
I přes uvedené závady má loď dostatečně veliký potenciál a stojí za to ji opět dát nový život. Trub a ani takeláž nevykazuje známky jiného poškození. Po provedení těchto oprav, při dodržení zimního skladování pod střechou (není nutné vytápěný prostor) a každoročním provedení údržby bude loď plně funkční po řadu skautských generací.
Naposledy Severka posloužila v červnu 2017 na Jachtařském kurzu na Lipně, kde dokázala i ve velmi silném větru snadno manévrovat a být k dispozici jako doprovodná loď, aniž by kormidelníka zatěžovala starostmi o stabilitu a obratnost. To vše se zarefovanou plachtou bez podpory kosatky – přesto si Severka zachovala plnou manévrovatelnost i při nárazech větru až 20 m/s a metrových vlnách. Její největší potenciál je právě jako vlajková loď na cesty, pokročilý výcvik, nebo podpora posádkám P550.